Uitgeverij Mensen zijn Media, t 'periodiekske

“Laat mij maar de Phil Bosmans van de boekskes zijn”

Uitgeverij Mensen zijn Media zal nu ook haar tweewekelijks gratis huis-aan-huis-blad ’t Periodiekske in Borsbeek en Waarloos verspreiden. Fik Verbiest en An Adriaensen uit Zandhoven vormen een atypisch uitgeverskoppel. Voor hen is het ook een sociaal project. 

Omdat ze merken dat tijdens de marktdag in Mortsel geregeld inwoners uit Borsbeek in het kantoor van ‘t Periodiekske en De Passant binnenspringen om een exemplaar te vragen, zullen zaakvoerders Victor ‘Fik’ Verbiest en An Adriaensen hun verspreidingsgebied uitbreiden naar Borsbeek en Waarloos. Waarloos is een logische expansie vermits ‘t Periodiekske al in de Kontichse brievenbussen valt. De inwoners van Mortsel, Edegem, Hove, Boechout, Vremde en Lint kennen het magazine al lang.

Goed nieuws

’t Periodiekske werd in 1964 gesticht door Fred Peeters en Mik Van Den Bossche. Die eerste is al een tijdje overleden, de tweede is hoogbejaard, “maar ons respect voor hen is enorm”, zegt Fik.

Wie het magazine niet kent en het voor het eerst openslaat, is verbaasd, want naast de advertenties, aankondigingen van lokale evenementen, filmpraatjes en moppen die je in een huis-aan-huisblad mag verwachten, staan er ook diepzinnige gedichten van Fik Verbiest en zelfs een vaste mandalarubriek, De Mandalist, in. Een mandala is een boeddhistische voorstelling van het heelal, als hulpmiddel bij het mediteren.

Eigenlijk is het een heel bijzonder en mooi verhaal hoe Fik en An de mensen achter deze magazines werden. “Na mijn studies rolde ik in het transportbedrijf van mijn vader in Zandhoven. Dat waren de jaren van de ratrace. Tot ik rond mijn 33ste mentaal helemaal crashte. An heeft mij in die periode weer in het zadel geholpen en genezen. Als je zo diep hebt gezeten dat je het gevoel hebt gekend dat niets nog waarde heeft, wil je bij het herontdekken van wat écht waardevol is die boodschap zo veel mogelijk verspreiden. Alle digitale technologie ten spijt, blijven mensen uiteindelijk het verschil maken. Laat mij dan maar de Phil Bosmans van de advertentiebladen zijn, dat vind ik geen belediging, integendeel.”